Registrul-jurnal. Ce operațiuni trebuie înregistrate în acest document?

Potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, registrul-jurnal de încasări și plăți este un document contabil obligatoriu, în care se înregistrează, în ordine cronologică, toate acțiunile economico-financiare - atât cele în numerar, cât și cele efectuate prin contul curent bancar. Acest document este întocmit lunar, într-un singur exemplar, de către persoanele prevăzute în legea anterior amintită, precum: societățile comerciale, companiile naționale; instituțiile publice, asociațiile; persoanele fizice care desfășoară activități producătoare de venit etc. Registrul-jurnal se editează la cererea organelor de control și în funcție de necesitățile companiei.

Registrul-jurnal se păstrează în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia a fost întocmit. În cazuri nefavorabile, precum pierdere, distrugere sau sustragere, acesta trebuie reconstituit în cel mult 30 de zile de la constatare. 

 

Cuprins
1 Ce tipuri de încasări și plăți sunt trecute în registrul-jurnal?
2 Care sunt elementele obligatorii ale unei înregistrări în registrul-jurnal?
3 Care sunt elementele obligatorii ale unei înregistrări în registrul-jurnal?

Ce tipuri de încasări și plăți sunt trecute în registrul-jurnal?

Iată câteva dintre principalele încasări, respectiv plăți care sunt trecute în registrul-jurnal:

- sumele provenite în urma desfășurării activității;

- sumele primite sub formă de credite bancare sau sub formă de alte tipuri de împrumuturi;

- sumele primite ca sponsorizări;

- subvențiile;

- plățile efectuate în cadrul activității;

- plăți de tipul: amenzi, penalități etc.

 

Care sunt elementele obligatorii ale unei înregistrări în registrul-jurnal?

Orice înregistrare în registrul-jurnal cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele elemente:

- tipul documentului;

- numărul și data documentului justificativ;

- explicații referitoare la operațiunea respectivă, precum și conturile sintetice debitoare și creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzătoare operațiunii.

Care sunt elementele obligatorii ale unei înregistrări în registrul-jurnal?

Un prim lucru care trebuie reținut este faptul că numerotarea filelor registrului se face în ordine crescătoare. Cel de-al doilea aspect se referă la modul de completare a celor 8 coloane, după cum urmează:

 

- în prima coloană apare numărul curent al operațiunilor înregistrate începând cu data de 1 ianuarie (sau cu prima zi de desfășurare a activității), până la sfârșitului exercițiului financiar sau până la încetarea activității;

- în cea de-a doua coloană sunt trecute ziua, luna și anul în care se efectuează înregistrarea în registru;

- în cea de-a treia coloană apar tipul, numărul și data documentului justificativ (așa cum este factura sau chitanța) de la baza operațiunilor economico-financiare sau ale jurnalului auxiliar - document centralizator care cuprinde operațiunile de aceeași natură sau realizate în același loc de activitate;

- cea de-a patra coloană, care se completează doar în anumite situații, este destinată explicațiilor referitoare la operațiunea respectivă;

- în cea de-a cincea coloană se trece simbolul conturilor debitoare, iar în cea de-a șasea coloană - simbolul conturilor creditoare;

- în cea de-a șaptea și cea de-a opta coloană se trec sumele totale - debitoare, respectiv creditoare din documentul justificativ, sume care se totalizează în fiecare lună.

 

Întrucât ținem cont de nevoile existente în companii, am inclus în gama noastră și registre de încasări și plăți care îți vor fi de folos în activitatea pe care o desfășori.

 

sursă foto: https://pixabay.com/photos/writing-pen-man-ink-paper-pencils-1149962/